Την υιοθέτηση ενός νέου αυτοκόλλητου σήματος για όλα τα οχήματα μελετά η κυβέρνηση, παράλληλα με την αύξηση του ειδικού φόρου στα καύσιμα.
Ένα νέο ειδικό αυτοκόλλητο με ενσωματωμένο τσιπάκι, σκέφτεται να αντιμετωπίσει το υπουργείο οικονομικών εντός του 2016 το φαινόμενο μη πληρωμής όχι μόνο των τελών κυκλοφορίας αλλά και των ασφαλίστρων και του ελέγχου σε ΚΤΕΟ.
Μάλιστα στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης είναι το συγκεκριμένο αυτοκόλλητο να καταστεί υποχρεωτικό ακόμη και για αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας (επιβατικά αλλά και φορτηγά) που θα εισέρχονται στην χώρα μας για λίγες μέρες.
Το μέτρο αυτό έρχεται στο φως την στιγμή που η κυβέρνηση μελετά παράλληλα την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, ως αντιστάθμισμα για την μείωση των τελών κυκλοφορίας, μέτρο που θα προκαλέσει ντόμινο όχι μόνο στην αγορά των αυτοκινήτων αλλά ακόμη και στα είδη ευρείας κατανάλωσης.
Σήμα 3 σε 1
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο ειδικό σήμα θα πρέπει να προμηθευτούν υποχρεωτικά όλοι οι κάτοχοι οχημάτων, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας, θα έχουν περάσει εμπρόθεσμα από ΚΤΕΟ και θα έχουν πληρώσει ασφάλιστρα. Στο σήμα θα υπάρχει ενσωματωμένο ένα τσιπάκι το οποίο θα «διαβάζουν» ειδικά μηχανήματα που θα προμηθευτεί η αστυνομία, προκειμένου να γίνεται πιο εύκολα και γρήγορα ο έλεγχος οπουδήποτε στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το ειδικό σήμα θα πρέπει αν προμηθευτούν υποχρεωτικά και όλα τα οχήματα που θα μπαίνουν στην χώρα. Το αντίτιμο που θα πληρώνουν οι οδηγοί των οχημάτων με ξένες πινακίδες θα εξαρτάται από την διάρκεια παραμονής στη χώρα μας και θα κλιμακώνεται αναλόγως.
Και αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης
Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών καταστρώνει σχέδια για αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, με «αντάλλαγμα» τη μείωση των τελών κυκλοφορίας. Κι ενώ η μείωση των τελών κυκλοφορίας μπορεί να γίνει μόνο ύστερα από 12 μήνες, το μέτρο της αύξησης του ειδικού φόρου μπορεί να επιβληθεί αμέσως, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την επιβάρυνση των ιδιοκτητών σε καθημερινή βάση.
Το μέτρο που αναμένεται να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις στην αγορά και σε πρώτη φάση, να επηρεάσει τις πωλήσεις των αυτοκινήτων καθώς όσοι υποψήφιοι αγοραστές έχουν απομείνει, θα μείνουν να αναρωτιούνται αν θα πρέπει να αγοράσουν βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο.
Σε δεύτερη φάση, αν το υπουργείο Οικονομικών υλοποιήσει την …απειλή του και αυξήσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα, μπορεί να επηρεάσει ακόμη και τις τιμές ειδών πρώτης ανάγκης καθώς το μεταφορικό κόστος, αποτελεί βασικό παράγοντα της διαμόρφωσης της τιμής ενός προϊόντος.
Ντόμινο στις τιμές
Σε κάθε περίπτωση, η αλλαγή στους φόρους των καυσίμων μπορεί να έχει αλυσιδωτές συνέπειες. Και μια αύξηση του ειδικού φόρου στα καύσιμα κατά πέντε λεπτά του ευρώ μπορεί να φτάσει στον τελικό καταναλωτή ως ανατίμηση της αμόλυβδης κατά 7-8% κάτι που επισημαίνουν από το πρωί και όλοι οι εμπλεκόμενοι στην αγορά των καυσίμων.
Ο λόγος είναι ότι επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης, επιβάλλεται και ΦΠΑ 23% με αποτέλεσμα ήδη η συνολική επιβάρυνση σε ένα λίτρο αμόλυβδης να ξεπερνά το 65%.
Το σκεπτικό του υπουργείου Οικονομικών που κατέθεσε τη συγκεκριμένη πρόταση είναι να μεταφερθεί το κόστος από την κατοχή του αυτοκινήτου στην χρήση και ουσιαστικά οι οδηγοί να μην έχουν λόγο να κρατούν τα αυτοκίνητά τους σε ακινησία. Από εκεί και πέρα όμως αρχίζουν τα ερωτήματα:
Θα αυξηθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης μόνο στα βενζινοκίνητα και όχι στα πετρελαιοκίνητα ή θα αυξηθεί και στα δύο;
Ήδη έχουμε την 3η υψηλότερη φορολογία στη βενζίνη σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Δεν συμβαίνει το ίδιο με το πετρέλαιο κίνησης το οποίο έχει σχετικά χαμηλή φορολογία σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Επομένως, αν αυξηθεί ο φόρος και στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης θα υπάρξουν οι ακόλουθες συνέπειες:
1. Το κίνητρο αγοράς πετρελαιοκίνητου οχήματος θα γίνει ακόμη ισχυρότερο καθώς τα πετρελαιοκίνητα και λιγότερο καταναλώνουν, και χαμηλότερη είναι η τιμή του καυσίμου.
2. Για να μην χάσει έσοδα από τη μείωση της ζήτησης για βενζίνη, το κράτος θα οδηγηθεί αναγκαστικά και στην αύξηση του ειδικού φόρου στο πετρέλαιο κίνησης. Αυτό όμως θα επηρεάσει το μεταφορικό κόστος με αποτέλεσμα να επηρεαστούν οι τιμές των προϊόντων, ειδικά στις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές.
3. Το υπουργείο Οικονομικών αντιμετωπίζει το ζήτημα σε μια περίοδο που οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου είναι εξαιρετικά χαμηλές. Αν αυξήσει τους ειδικούς φόρους (επί των οποίων μάλιστα επιβάλλεται και ένας από τους υψηλότερους ΦΠΑ σε ολόκληρη την Ευρώπη) τι ακριβώς θα γίνει με τις τιμές των καυσίμων;