Το διάβασα κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μου διακοπών.
Στο οπισθόφυλλο διατεινόταν, ότι επρόκειτο για το “Το βιβλίο που έσπασε το ρεκόρ πωλήσεων του Κώδικα Ντα Βίντσικαι συνεχίζει σπάζοντας νέα ρεκόρ κάθε εβδομάδα…” .
Ο αυθεντικός του τίτλος: Fifty Shades of Grey (στα ελληνικά μεταφράστηκε: Οι πενήντα αποχρώσεις του γκρι). Πρόκειται για το πρώτο μέρος της τριλογίας της Ε.L. James που κυκλοφόρησε τον Αύγουστο, ενώ οι δύο επόμενοι τίτλοι θα βγουν στις προθήκες των βιβλιοπωλείων τώρα τον Σεπτέμβριο και τον Δεκέμβριο. Είναι το πρώτο διεθνές μπεστ σέλερ που κυκλοφόρησε σε μορφή e-book ενώ σύντομα αναμένεται και η κινηματογραφική μεταφορά του από τη Universal. Δε θα αναλωθώ στην περίληψη του βιβλίου, αλλά θα πάω παρακάτω.
Στην ουσία η E.L. James προσπαθεί να μας ξαναθυμίσει, τα όσα χρησιμοποιήθηκαν ήδη από τις αρχές του 19ου αιώνα στη Γαλλική ιατρική βιβλιογραφία σε συνδυασμό με τα γραπτά του Μαρκήσιου ντε Σαντ, τα οποία περιείχαν σκηνές βίας με σκοπό τον ερωτισμό. Η αίσθηση σεξουαλικής ευχαρίστησης παράγεται με πράξεις κακοποίησης ή τιμωρίας του ερωτικού αντικειμένου και συνίσταται από μία αρχική επιθυμία να πονέσει, να πληγώσει ή ακόμα και να το καταστρέψει.
Άλλοι συγγραφείς δίνουν έμφαση στην έννοια του πόνου ως κύριο στοιχείο του σαδισμού. Ο Schrenck-Notzing πρότεινε τον όρο “αλγολαγνεία” και διαχώρισε στον ενεργό (σαδισμό) και στον παθητικό (μαζοχισμό) τύπο, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για δύο πόλους της ίδιας διαταραχής. O Eulenberg επέκτεινε τον ορισμό περιλαμβάνοντας τόσο τον σωματικό όσο και τον ψυχικό πόνο.
Ο Karpman έδωσε έμφαση στην επιθυμία για δύναμη, η οποία προκαλεί το φόβο, το θυμό και την κακοποίηση του θύματος. Έτσι, ο πόνος είναι σημαντικός περισσότερο επειδή συμβολίζει τη δύναμη και τον έλεγχο. Τόσο ο Krafft-Ebing όσο και ο Φρόυντ, υπέθεσαν ότι ο σαδισμός στους άντρες είναι αποτέλεσμα της διαστρέβλωσης του επιθετικού συστατικού του αρσενικού σεξουαλικού ενστίκτου. Ο μαζοχισμός στους άντρες, από την άλλη, παρατηρήθηκε ως σημαντικότερη παρέκκλιση σε αντίθεση με την αντρική σεξουαλικότητα.
Υ.Γ. Τώρα θα αναρωτηθείς ποιος ο λόγος για όλη αυτήν την ιστορική αναδρομή στα ψυχονοσηρά ένστικτά μας, σωστά; Απλά ήθελα να βρω μια επαρκώς πειστική και επιστημονικά τεκμηριωμένη απάντηση, για το πώς καταντήσαμε εδώ στην Ελλάδα να γουστάρουμε «γαμήσι και ξύλο» …και να θέλουμε κι άλλο….Ave TROIKA! Ave IMF!