Πάνω από το ένα τρίτο του μηνιαίου εισοδήματός τους έχουν χάσει σε μια τριετία οι Θεσσαλονικείς, με τα νοικοκυριά του νομού να τα βγάζουν πλέον πέρα με μόλις…….
1.612 ευρώ τον μήνα, έναντι 2.525 ευρώ τον Μάρτιο 2009 (μείωση 36,2%)!
Αυτό προκύπτει από την έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας («Βαρόμετρο ΕΒΕΘ»), που διεξάγει κάθε Μάρτιο και Σεπτέμβριο η εταιρεία Palmos Analysis, για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου (ΕΒΕΘ).
Η έρευνα του Μαρτίου 2012, που διεξήχθη σε δείγμα 800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών, προϊδεάζει ακόμη για συνέχιση της καθίζησης στις αγορές αυτοκινήτου και κατασκευών. Το 94% των ερωτηθέντων θεωρεί «καθόλου πιθανό» ν΄ αγοράσει αυτοκίνητο το επόμενο 12μηνο, ενώ για το σπίτι, την αντίστοιχη απάντηση δίνει το 97%…
Βελτίωση παρουσιάζει ο υπο-δείκτης που αποτυπώνει τις προσδοκίες των νοικοκυριών για το επόμενο 12μηνο, καθώς μόνο το 41% των ερωτηθέντων, έναντι 51% τον Σεπτέμβριο 2011, εκτιμά ότι η οικονομική κατάστασή του θα επιδεινωθεί.
Για βόλτα, αλλά όχι για αγορές, επισκέπτονται πλέον τα εμπορικά κέντρα και τα πολυκαταστήματα πολλοί Θεσσαλονικείς, ενώ όσοι αγοράζουν δαπανούν τα μισά χρήματα, συγκριτικά με το 2008, όπως προκύπτει από ειδική κατηγορία ερωτήσεων, που ενσωματώθηκε στο Βαρόμετρο ΕΒΕΘ.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι η δαπάνη μειώθηκε στο μισό. Στο ερώτημα «πόσα χρήματα ξοδέψατε για την αγορά προϊόντων στην τελευταία σας επίσκεψη σε εμπορικό κέντρο;», την πλειοψηφία των απαντήσεων συγκέντρωσε η κατηγορία 21-50 ευρώ, όταν το 2008 ήταν εκείνη των 51-100 ευρώ.
Παράλληλα, οι καταναλωτές επισκέπτονται τα εμπορικά κέντρα σπανιότερα (το ποσοστό όσων απαντούν ότι, πλέον, δεν τα επισκέπτονται καθόλου έχει εκτοξευτεί στο 19% από 4% το 2008).
Ερωτηθέντες ποιος είναι ο σημαντικότερος παράγοντας, βάσει του οποίου αποφασίζουν αν θα προχωρήσουν ή όχι σε μια αγορά, οι ερωτηθέντες «έδειξαν» κατά πλειοψηφία τη χαμηλή τιμή.
Ταυτόχρονα, το 55% των καταναλωτών υποστηρίζουν ότι ζητούν πάντα απόδειξη όταν δεν τους τη δώσουν και το 31% «μερικές φορές».
Ωστόσο, οι καταναλωτές έχουν σχεδόν πλήρη επίγνωση των συνεπειών του παραεμπορίου. Σε ερώτημα για το ποιες είναι αυτές απάντησαν (πολλαπλές απαντήσεις): κλείσιμο επιχειρήσεων (84%), αύξηση ανεργίας (79%), παρεμπόδιση ανάπτυξης (59%), απώλεια πόρων από τα ασφαλιστικά ταμεία (59%) κ.ά.
Σημαντικά βελτιωμένος ήταν τον Μάρτιο ο τοπικός δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία, φτάνοντας τον εθνικό (-22), ενώ στις προηγούμενες έρευνες διαμορφωνόταν σε χαμηλότερα επίπεδα (-34). Αμετάβλητο παραμένει το επίπεδο παραγγελιών τόσο από την εγχώρια αγορά, όσο και το εξωτερικό.
Το επόμενο εξάμηνο, όμως, τα στελέχη των βιομηχανικών επιχειρήσεων προβλέπουν σχετική βελτίωση παραγωγής, αλλά και ελαφρά μείωση τιμών πώλησης.
Αρνητική, αλλά στάσιμη στα επίπεδα της προηγούμενης έρευνας, είναι η εικόνα στις υπηρεσίες, αν και οι επιδόσεις των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης, καλύτερες από τον εθνικό μέσο όρο, δείχνουν ότι η προσαρμογή τους στην ύφεση έγινε μάλλον νωρίτερα.
Πάντως, καταγράφεται επιδείνωση στην απασχόληση το τελευταίο εξάμηνο, ενώ προβλέπεται μείωση τιμών προσεχώς. Και στον τομέα των υπηρεσιών, η περιορισμένη ζήτηση είναι ο πρώτος περιοριστικός παράγοντας.
Στο λιανεμπόριο, οι επιχειρηματίες παραμένουν σταθερά απαισιόδοξοι. Λιγότερο αρνητική είναι η πρόβλεψη για τις πωλήσεις τοπικά, σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο τη στιγμή που ο δείκτης σε εθνικό επίπεδο επιδεινώθηκε.
Σταθερά αρνητική διαγράφεται η εξέλιξη της απασχόλησης. Και στον τομέα του λιανεμπορίου προβλέπεται μείωση των τιμών.
Στο πιο χαμηλό επίπεδο από την καθιέρωσή του στο Βαρόμετρο διαμορφώθηκε ο «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις Κατασκευές» στο νομό Θεσσαλονίκης: «έκλεισε» στις -55 μονάδες, έναντι -61 για τον εθνικό και -29 για τον ευρωπαϊκό.
Εμφανίζεται σταθερή τάση πτώσης των τιμών σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2011, ενώ η πρόθεση μείωσης του προσωπικού στο επόμενο εξάμηνο, παραμένει ισχυρή, αν και ηπιότερη.